spy kids 3d: game over

Spy Kids 3D: Game Over, van regisseur Robert Rodriguez (2003).

Juni, is dan wel geen lid meer van de OSS, maar zij komen met overtuigende argumenten om hem te laten terugkeren: zijn zus zit gevangen in een spel! Het spel dat de toepasselijke titel: "Game Over" heeft, is ontworpen door een vreselijke engerd, de Toymaker. De OSS en de Toymaker hebben een verleden. Het is belangrijk dat hij gestopt wordt. Juni gaat het spel in om te proberen om  zijn zus Carmen te redden en de Toymaker te stoppen.

In de vorige aflevering heeft Juni zijn rug gekeerd naar de geheime organisatie OSS, waar heel zijn familie voor werkt. Nu zien we hoe hij zijn leven doorbrengt als privé-detective. Het gaat er om dat hij zichzelf kan bewijzen dat hij het zo ook redt, zonder de hulp van pa en ma.

Maar het lot heeft andere plannen, of liever de OSS. Allereerst krijgt hij een oproep van de boss himself ( nog steeds leuke rol van George Clooney) en later wordt hij ontvoerd en krijgt ie te horen dat zijn zus gevangen zit in een spel in niveau vier. Hij had inderdaad op straat de rijen gezien voor het nieuwe spel 'Game Over' met kinderen, maar niet gedacht dat hier een slechterik achter zou zitten. Het nieuwe spel 'Game Over' is het gesprek van de dag bij de whizzkids. Je moet het hele spel doorlopen met allerlei spectaculaire uitdagingen om tot het eindniveau te geraken. Wie dat lukt, wacht een grote geldprijs! De OSS heeft een virtuele toegang kunnen forceren om zo te kunnen achterhalen dat er helemaal geen grote prijs aan het eind staat, maar levenslange opsluiting in het spel!

Dat kan natuurlijk niet, dus moet die Toymaker, grappige rol van Sylvester Stallone, wiens doel het is om toegang te krijgen tot alle kinderbreintjes en zo de wereldmacht te krijgen, een halt worden toegeroepen!. Om Juni te lokken heeft de Toymaker zijn zus gelokt en die zit nu klem. Dus Juni wordt virtueel  in het spel gebracht en moet starten bij niveau één. Daar ontmoet hij al gauw zijn medespelers, die allemaal gaan voor de grote prijs die hen is beloofd. Al gauw merkt hij dat het niet gemakkelijk is....

Deel één vond ik heel leuk, deel twee heb ik niet gezien; kan ik dus ook niet over oordelen. Op zich was een zaal vol met kinderen met 3d-brilletjes op een leuk gezicht. Hoe ging dat ook al weer? Mijn dochter kon het haarfijn uitleggen! In de film werd ook heel duidelijk aangegeven wanneer de brilletjes op moesten, want zo'n hele film met zo'n brilletje op, wordt gegarandeerd hoofdpijn!

Het verhaal is natuurlijk net zoals de vorige delen doorzichtig, maar het 3D-element was heel sterk. Je zat als het ware zelf ook in het spel en er kwamen dingen op je af. Bij het virtueel inbrengen in het spel van Juni, moest ik even denken aan 'The Cell'. De race vond ik heel spectaculair; 'Harry Potter, eat your heart out!' Verder is dit een leuke kinder/jeugdfilm met ontzettend veel actie en natuurlijk wordt de familie op het eind nog herenigd en zien we alle leden van de Cortez familie nog even voorbij komen! Sylvester Stallone heeft constant discussies met zichzelf , in de zin dat hij drie karakters van zichzelf heeft gemaakt.  Leuk ook om Ricardo Montalban weer eens terug te zien. Hij was in de 80er jaren te zien in de tv-serie 'Fantasy Island'. Montalban speelt de grootvader van Juni en Carmen, die Juni komt helpen in het spel. Leuke film om met het hele gezin naartoe te gaan en dat was nu net het uitgangspunt van de regisseur volgens mij!